Eurotunel, czyli tunel na trasie Francja – Anglia

tunel francja anglia

Nie każdy wie, że tunel łączący Francję z Anglią to tak zwany Eurotunel, który jest częścią kanału La Manche. Jego długość wynosi aż pięćdziesiąt kilometrów, a trasa prowadzi z Calais do Folkestone pod Cieśniną Katelańską.

Tunel Francja Anglia, czyli Eurotunel pod Cieśniną Katelańską

Eurotunel to trasa, która prowadzi z Calais we Francji do Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ma ona długość ponad pięćdziesięciu kilometrów i jest obsługiwana przez brytyjsko-francuskie konsorcjum o nazwie Eurotunnel plc. Tunel na trasie Francja – Anglia został oddany do użytku w 1994 roku, po ponad siedmioletniej budowie.

tunel francja anglia

Nie jeden, a trzy tunele

Eurotunel – wbrew nazwie – posiada trzy tunele. Dwa z nich prowadzą w przeciwnych kierunkach, a po trzecim poruszają się tylko i wyłącznie służby ratownicze i pracownicy serwisu. Tak zwany tunel serwisowy jest położony pomiędzy dwoma głównymi – łączą je liczne przejścia.

W chwili obecnej ruch samochodowy oraz osobowy odbywa się wahadłowo za sprawą pociągów Eurostar i Channel Tunnel Rail Link. Ruch pasażerki obsługują pociągi przewoźnika Eurostar, które poruszają się z prędkością aż 300 kilometrów na godzinę (wjeżdżając do tunelu zwalniają do 160 kilometrów na godzinę). Eurostar kursuje na dwóch trasach, to jest Londyn – Paryż oraz Londyn – Lille – Bruksela. Łącznie ich czas przejazdu wynosi kolejno 2 godziny 35 minut i 2 godziny. Przez sam tunel jednak jadą one około 35 minut.

Przez tunel na trasie Francja – Anglia kursują również pociągi z Calais do Folkestone i na odwrót, określane jako Shuttle, które przewożą w głównej mierze samochody osobowe, autobusy, samochody dostawcze, kampery, bagaże i tym podobne.

Eurotunel został otwarty w 1994 roku. To właśnie wtedy spełniły się marzenia o połączeniu Wielkiej Brytanii oraz Francji. Początkowo, zgodnie z koncepcją francuskiego inżyniera Alberta Mathieu z 1802 roku, przez tunel miały przejeżdżać dorożki. Po kilkunastu latach jednak rozwinął się transport kolei parowych, co sprawiło, że pierwotny plan upadł.